Zoekende Pelgrims

5 september 2014 - Zubiri, Spanje

We hebben een video'tje gemaakt van de sfeer tijden de beklimming van de hoogste berg vandaag.

Om 8 uur vanmorgen lieten we het klooster van Roncesvalles achter ons. De hele rij Pelgrims schuivelden een beetje beurs en pijnlijk langzaam het prachtige bos in. Ook wij liepen wat te kraken en te zuchten, en moesten na gisteren een beetje op gang komen. We hebben een prachtige route gelopen tussn weilanden, door de bossen en door klein dorpjes. Bij de eerste supermarkt stond tot buiten een rij. In het klooster nl. geen ontbijt.....tussen de middag dan ons stokbroodje met een blikje vis en de droge worst gedeeld met de katten. Toen moest de hoogste berg nog komen. Toch gaat het klimmen en dalen al beter....vooral heel langzaam gaan en zorgen dat je niet buiten adem raakt. Tegen 3 uur kwamen we Zubiri binnen, gelukkig wisten wij al dat we een bedje hadden, maar heel veel mensen keken tegen een bordje "complet" aan. Na omzwervingen zijn er toch nog een aantal in de gymzaal op matrassen gelegd, en sommige herbergen laten Pelgrims om de betonnen vloer slapen. Zij waren aan het eind van de middag aan het zoeken naar kartonnen dozen om op te kunnen liggen....er is uiteindelijk ook nog een groep per taxi naar Pamplona gegaan om daar onderdak te zoeken. De reden dat het hier nu zo druk is, is dat de hostel in het volgende dorp gesloten is om te spuiten tegen bedwantsen..........Terwijl wij nog aan een koffietje zitten lopen er toch nog wat mensen met rugzak rond.....