Roncesvalles.......klimmen!

4 september 2014 - Roncesvalles, Spanje

Vanmorgen vroeg vertrokken om 6 uur uit SJPDP.....We wilden eigenlijk nog wel vroeger starten, maar de Madam van de hostel stak daar een stokje voor. De voordeur van de hostel werd om 10 uur 's avonds op slot gedraaid en niet eerder dan om 6 uur 's ochtends weer open gemaakt.....niets aan te doen, geen uitzonderingen! Dus om 6 uur met hoofdlampje de nog donkere straat in. Een enkele andere Pelgrim zagen we al  in het donker lopen, en al heel snel begon de klim.......en het klimmen bleef maar doorgaan, eindeloos doorgaan. Om 9 uur kwamen we langs een klein huisje waar we een kop thee en koffie konden krijgen.....we waren 6 kilometer buiten SJPDP! Als je zo aan het klimmen bent kan je niet in een ritme komen. Het is geen gestage klim, maar hier is het wat stijler en daar weer wat minder.....gerard kan goed klimmen en wachtte steeds op mij, wat maakte dat ik te snel ging klimmen wat helemaal niet werkt dus.......gelukkig ging het later beter. Uiteindelijk na veel kleine colletjes kwamen we bij het hoogste punt op 1400 meter. Prachtige uitzichten, laag hangende wolken en een koele dag vandaag maakte het allemaal "te doen". Onderweg zagen we kuddes paarden,en schapen. We werden van heel hoog in de gaten gehouden door de adelaars, en vanaf de rotsen stonden de grote gieren de Pelgrims te bekijken. Zou er al eentje bij neervallen? Zag je ze denken. Af en toe kwam er nog een fietser voorbij, maar ook die gingen niet veel harder dan de wandelaars. Elektrische fietsen hebben we niet gezien! Na 18 km klimmen kwam er een daling aan, maar ook dat gaat heel langzaam. De dalingen waren erg stijl, je moest goed kijken om niet uit te glijden, of om voorover te vallen. Karretje en rugzak hebben zich goed gehouden. Om 3 uur kwamen we dan, na het laatste stuk gelopen te hebben door een berkenbos, bij het hele grote klooster van Roncesvalles. De faciliteiten voor Pelgrim worden gerund door Nederlandse vrijwilligers. 183 bedden en extra voorzieningen voor nog eens 100 Pelgrims. Alles tip top geregeld. We hebben bedje 119 en 120 op de eerste verdieping, schoenen allemaal uit doen in een daarvoor bestemde ruimte, was kan gedaan worden voor 2,70 euro....eten in de 2 restaurantjes net buiten het klooster. Wij zaten in de eetshift van 7 uur. Kregen een echte Pelgrimsmaaltijd. Van de kaart eten is niet mogelijk! Vooraf pasta met tomatensaus en chorizo, hoofdmaal een forelletje met frites, en yoghurt of fruit toe.....9 euro en heerlijk.....wijn en water inbegrepen......

Ik lig nu in mijn bedje de dag nog eens te overdenken....wat een avontuur, wat een weelde om dit te mogen doen

vandaag 27 km gelopen in 9 uur. Dat is 3 per uur. Morgen een route van 21 km, weinig klimmen.....we gaan dus niet zo vroeg hoeven te vertrekken. We moeten hier wel voor 8 uur de deur weer uit zijn....zo gaat dat met Pelgrims.