Zagreb

1 september 2015 - Zagreb, Kroatië

Vanmorgen begon de laatste dag van onze vroeg afgebroken Peace Walk. Toen we beneden kwamen zaten de bussers nog lekker aan het ontbijt, en diegene die besloten hadden nog een dagje te blijven in Varazdin kwamen er net aan. Na een lekker ontbijtje moesten we toch echt weg om onze bus te halen, die ons naar Zagreb zou brengen. Tot ziens allemaal, het was kort maar krachtig, misschien komen we elkaar nog eens ergens tegen, hopelijk op een leukere wandeling.
Op het busstation stond een werkelijk super de luxe bus ons op te wachten, met airco! Heel fijn want het was alweer snik heet. Over bochtige wegen en met veel stops kwamen we anderhalf uur later aan in prachtig Zagreb. Gerard had een hotelachtig iets geboekt, maar zich vergist in de lokatie. Eigenlijk zaten we buiten Zagreb, en voor het gemak namen we een taxi naar onze bestemming. Prima kamer, schone badkamer en wifi! En na wat opzoekwerk bleek dat er een treinstation was op anderhalve kilometer, je in Zagreb bij de kiosk best een dagkaartje voor bus en tram kon kopen enzo makkelijk en goedkoop de hele stad door kon. Inmiddels was de temperatuur wel weer opgelopen ver boven de 30 graden, en toen we op het piepkleine stationnetje kwamen bleek er een dik uur later een trein naar Zagreb te gaan. Aan geduld geen gebrek dus heerlijk in de schaduw gezeten tot we naar Zagreb gebracht werden. Na het kopen van onze dagticketten, terrasje om de ergste dorts te lessen pakten we de eerste de beste tram. Die bracht ons al een eind in de goeie richting, we wilden nl naar de "bovenstad". Zagreb bestaat uit twee delen, een hoger en een lager gelegen stuk. Je kunt met een soort kabeltreintje naar het hoger gedeelte van de stad getakeld worden. Zeker doen als je ooit in Zagreb komt, want van bovenaf heb je prachtig zicht over de stad. Door de hitte hebben we er ook maar een terrasjesmiddag van gemaakt, heel relaxed elke keer een ander stekje gezocht. Aan terrasjes geen gebrek, en zo zijn we langzaam weer afgezakt tot we bij de nr1 van tripadvisor kwamen....een steak restaurant. Prima gegeten, trammetje terug naar het station, en de trein terug naar het hotel. Gerard heeft lang niet meer in zoveel openbaar vervoer gezeten!
Morgen middag vliegen we weer naar huis. Via Barcelona, want er was geen directe vlucht. Geen probleem, die paar uurtjes extra. Stijn komt ons halen, en ons eigen bedje staat geduldig te wachten op ons.......ik verheug me er alvast op!