Pusztasomorja

23 augustus 2015 - Jánossomorja, Hongarije

Gisteren werden we al helemaal lekker gemaakt door de heerlijke lucht van gebraden kip die om de boerderij heen hing. Maar toen we op het engelstalige briefje keken, zagen we dat er hongaarse goulash op het menu stond. Gelukkig kon ik Meneer duidelijk maken dat zo'n kippetje er voor ons best in zou gaan, en kregen we dat ook. Hoe heerlijk was dat! Kip met wat vulling, rijst en geraspte witte kool met twee schijfjes wortel en wat zurige dressing. Als ik het opschrijf lijkt het niks maar wij hebben gesmikkeld.
De was nog opgehangen, krant gelezen en toen naar bed.......Onze Pipowagen bleek verrot te zijn, heeel vies, nat en het bedje was naadje. Niet zeuren dacht ik nog maar het viel niet mee. Er was een techno festival met lichtshow in het dorp.....tot zonsopgang, en dus lagen we te denderen in bed. Bovendien werd het ook steeds vochtiger buiten en dus ook binnen, was draaien in bed geen optie. We lagen dus maar een beetje wakker te zijn met onze oordoppen in, hopend op beterschap. Tegen een uur of 4 stopte de muziek.....pfft, maar toen we ons dan toch maar probeerden om te draaien sloeg de haan in het kippenhok pal naast de caravan aan, en dit alle 5 minuten. Tegen 5 uur heb ik het opgegeven en ben over Gerard uit bed gekropen. Beetje rondgehangen en ik was blij dat er tegen 6 uur een kopje thee kwam. De mensen zijn zo ontzettend vriendelijk, ze willen je alles laten zien, en alles voor je doen. Ze zijn trots op hun huis en haard, maar hebben nog geen idee hoe wij het ervaren. Voor we weggingen moest ik eerst nog even mee naar de houtoven in de schuur kijken waar de kippen gebraden werden. Om 7 uur vertrokken we dan, een kus op beide wangen, en met in iedere hand nog een heerlijke perzik uit de tuin.
Vandaag geen lange route, 15 km maar. In het eerste dorpje gestopt om wat te drinken. Het zou het enige café zijn wat we tegen zouden komen, en dus zaten we om half negen tussen de bierdrinkende mannen op het terras. Bestellen aan de bar, en daar zag ik een plaatje van hetzelfde appelsap dranje wat ik gisteren ook had gehad. Gisteren vond ik het heerlijk, en nu zag ik ook nog eens dat er een cranberry variant was. Op het terras zaten we wat te kletsen, te lachen etc en ineens zag ik dat er 4,5%alcohol in zat, haha Mams aan de drank om half 9.....
Tegen 12 uur in Pusztasomorja bij ons pension. Ziet er allemaal gezellig uit, veel plantjes etc. Er was geen kip en op een briefje stond dat we om 2 uur op de kamer konden. Even verderop gelukkig een taartjeswinkel waar je ook wat te drinken kon krijgen, en om 2 uur weer terug. Michael ligt dus nu bij ons op de kamer, maar de douche is top! Ik had een vies bed en ben beneden schoon beddengoed gaan halen. Duizend excuses maar blijkbaar gaan de dingen zo hier. Inmiddels hangt mijn onderbroek in de boom te drogen, weten we nog niet of we hier in het dorp wat kunnen eten, of we morgen ook ontbijt krijgen voor die 12 euro pp die we hebben betaald, maar weet ik wel dat ik nu eerst een beetje een slaapje ga doen!