De Pelgrimsmis

9 oktober 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Vandaag zijn we eerst op bezoek geweest (op de koffie dus) bij het Nederlands Compostella genootschap. Die hebben nml. een koffie ruimte annex ontmoetingsplaats precies bij de plek waar je ook je Compostela moet gaan halen als je de tocht voltooid hebt. Je wordt er allervriendelijkst ontvangen door zgn. hospitalero's. Dit zijn vrijwilligers uit NL die er twee weken zijn om dit te doen en zo een warm welkom voor de Nederlandstalige peregrino's te bereiden met natuurlijk koffie EN een (1) koekje.je kunt daar je of een verhaal kwijt of gewoon gezellig wat babbelen. Die vrijwilligers hebben zelf ook meerdere malen de Camino gelopen en weten dus wat het is. Om half twaalf naar de kathedraal voor de pelgrimsmis en hopen dat het spektakel van het zwieren van het wierrookvat zou plaats vinden!! Onderweg verschillende mensen gesproken die al eerder de Camino gelopen hadden (sommigen al 2 keer) en die nog nooit dat wierrookvat hadden zien slingeren. Het verhaal gaat dat het afhangt hoeveel de bijdrage van die dag door de Peregrino's is geweest bepaald of het wel of niet gebeurd. Of dit waar is weet ik niet. Tijdens de mis nog gauw een eurootje in de collectezak gegooid!! EN......... Wat denk je: Het zwaaien ging beginnen aan het einde van de mis. Dat is een spectaculair gezicht. Dat hele grote vat wordt  door verschillende monniken via een groot touw zwierend door de hele kathedraal getrokken. Uiteraard staat dit alles op de film en kunnen jullie het ook bewonderen bij de filmpjes. Wij vonden het inderdaad een indrukwekkende toestand. Die mis waar je niets van kon verstaan, want Spaans en Latijn zijn niet onze eerste keuzevakken geweest vroeger. Een volle kathedraal met overwegend pelgrims van over de hele wereld en dan daarna nog dat spektakel. Wij hebben genoten!

Verder genieten we vooral ook nu van de rust in ons appartementje vlak bij het centrum, waar we af en toe even naar toe gaan om te snuffelen en om andere peregrino's te zien. En ook om langzamerhand te gaan realiseren dat dit gedeelte van "de reis" gedaan is en dat het tijd is voor het volgende traject. Want...... we blijven onderweg!

1. Andrebakels:
    Perigrinos het zwieren en zweven van de
    wierookpot nog ff meegemaakt .Bless you all!!. Andre
  3. Jan:
    10 oktober 2014
    Nou, ik hoop wel dat een van die monniken goed knopen kan leggen. Als dat wierookvat losschiet worden er een paar peregrino's wel erg 'berookt'. Ben benieuwd waar de volgende tocht heen gaat.
    Gr. Jan
  4. Andrebakels:
    10 oktober 2014
    Allez mennekens 10 oktober nu ff geen aardig reisverslag!The afterparty is ook altijd amusant.Goede thuisreis en morgen weer heerlijk in uw eigen bedje!