Lunch

30 september 2014 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Aangekomen in Villafranca del Bierzo. Het was een lange dag.....vanmorgen tegen half negen de deur achter ons dichtgetrokken. Het was nog heel koud, maar we wisten dat het wel zou opwarmen, dus toch de korte broek aan....brrrr. Het zou een dag worden met weinig klimmen maar er zaten er toch verschillende in die de kuiten even op scherp zette, en na gisteren was dat ook goed te voelen. We liepen al snel de bebouwing uit, en voor we het wisten zaten we weer tussen de druiven. Inmiddels zijn de druiven rijp, ruik je overal het overrijpe fruit wat al afgevallen is, en lopen we van de ene fruitboom naar de andere. Kweeperen, appels, pruimen, vijgen.....het is prachtig om overal dat fruit te zien hangen. We zien dus nu ook tracktors met karren erachter waar een zeil in ligt. Daar komen de druiven dan in voor ze naar de bodega gaan. Voor de bodega's zien we dan de pulp liggen die er nog van overgebleven is.....en alles ruikt....Dat is ook het mooie van de herfst, je ruikt de rottende bladeren, de paddenstoelen en de kruiden. De druiven hebben de hele zomer in de zon gehangen en al die energie opgeslagen in hun vruchten.....en dan pas mogen ze gegeten worden, of uitgeperst. En we liepen maar door.....even koffie gedronken en toen weer door.....We hadden besloten om te gaan eten in Cacabelos na 24 kilometer, want dan zou het ook ongeveer 2 uur zijn. Toen we het plaatsje binnen wandelden, kwam er uit een binnenplaatsje een Amerikaans stel wat meteen zei dat we hier moesten gaan eten.....best food ever, and great toilets! Dat zijn natuurlijk ongeveer de belangrijkste zaken voor een Peregrino, dus wij gingen de binnenplaats op en kwamen terrecht onder de met planten gemaakte pergola. Het was iets heerlijks! Lekker zitten, een koele vloer voor de voetjes die snel uit de schoenen gehaald werden, en een koel drankje! Op het menu stond dat paprika's hun specialiteit was, dus gegrilde paprika besteld met chorizo van het huis, en biefstuk als hoofdgerecht. Het was een schot in de roos! De echte spaanse biefstuk met veel smaak en een sausje van vijgen met uien....heerlijk. Toen nog even in de grote schuur kijken waar ze schilderijen tentoon stelden. Daar was ook nog een keuken waar de gegrilde paprika in potjes werd gedaan, en er ook jam gemaakt werd. Alles werd dan in de wnkel verkocht die ook op de binnenplaats uitkwam. In de winkel moesten we de lokale wijn proeven, uit een kopje, en vrij koel.....nog een tapa erbij en wij rolden tonnetje rond de straat weer op. We moesten nog een kilometer of 7, maar dat was allemaal langs de asfaltweg. Heuvelachtig en saai, zo'n weg, en na de lunch van vandaag leken de laatste kilometers ook heel veel langer dan de eerste. Tegen 5 uur dan eindelijk in Villafranca, een leuk stadje. Na het douchen nog even naar de Plaza Major om te zien wie er allemaal binnen gekomen waren, gezellig wat gedronken en de boodschapjes gedaan. En nu liggen we gestrekt op bed....dat is nu toch wel het aller lekkerste van vandaag!