Een nieuwe dag

12 september 2014 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Aangekomen in Santo Domingo. Het was maar een wandeling van 20 km, en de klimmetjes waren goed te doen. Nu ik me helemaal heb neergelegd bij volgen van mijn lichaam en ademhaling wanneer ik klim, daal of vlak wandel, gaat het me allemaal veel gemakkelijker af. Met gesloten mond moet ik kunnen klimmen en dalen, anders is het tempo te hoog. Wanneer ik loop, merk ik dat er weinig verzuring is van de spieren, en dat het ook weinig energie kost om zo te lopen. Door het zo te doen heb ik zelfs energie genoeg om rond te kijken tijden het klimmen en te genieten van alles om me heen. Vandaag zit ik trouwens ook weer beter in mijn vel en bleef de ipod weer in de tas. Het was heerlijk koel vanmorgen en na drie kwartier konden de hoofdlampjes weer worden opgeborgen. Heel langzaam kwam er een rode gloed tussen de bergen tevoorschijn. De contouren van de verschillende gewassen werden zichtbaar zonder dat je kon zien wat het was. Even later scheen het licht voorzichtig over de velden....een nieuwe dag was weer geboren. We vinden het allemaal maar normaal dat het weer licht wordt, maar als je echt goed kijkt hoe dat het gaat, zie je ook hoe bijzonder het eigenlijk is......toen we tegen de middag aankwamen in Santo Domingo liepen we richting kerk waar 2 herbergen zijn. Beiden worden door de kerk beheerd en je moet er in de rij staan voor een bedje. De eerste herberg heeft ongeveer 35 bedden, de tweede een stukje verder in dezelfde straat 226. Voor de kleine herberg stonden al een aantal mensen waarvan we er al wat kenden. Ik begon de rugzakken te tellen en kwam uit onder de 35 dus aanschuiven en wachten tot de deur zou opengaan. Even later was het al zover en hebben we een bedje gekregen. Voor je wordt toegelaten moet je eerst je Pelgrimsboekje laten zien en komt daar een stempel in van het klooster. Er hing een bordje dat de kosten voor verblijf een donatie was, met daaronder dat de "donatie" 5 euro bedroeg........We liggen vanavond met 3 op een kamer op de 2de verdieping. Geen stapelbedden, en onze bedden staan zelfs naast elkaar! Ik denk dat er totaal een stuk of 10 bedjes op deze verdieping staan, en er is dan ook een badkamer.....De douche heeft op deze verdieping een zeer wisselende druk, en warm water toevoer is ook heel verschillend. Ik moest dan ook lachen om het bordje :" sta niet te lang onder de douche, het is verspilling van water".....om dat te voorkomen hadden de zusters zelf al iets bedacht.......De was hangt in de tuin aan de lijn, die kan er zo wel weer af. Eten hebben ze hier niet, wel een keuken! Ga zo maar even op zoek naar een supermarktje om een ontbijtje voor morgen ochtend te halen......het leven is mooi!